Thursday, February 2, 2012

Cikgu Paling Mantap! Bab 2



Karipap yang ada di tangan, Do masukkan ke mulut dengan rakusnya. Perutnya lapar keterlaluan hari ini. Mungkin ia disebabkan oleh kepenatan akibat menyaksikan acara tawaf yang dilakukan oleh Cikgu Fea sebelum waktu rehat tadi. Akalnya mungkin terpaksa bekerja keras demi memaksa mata melihat aksi-aksi yang tidak ingin dilihat. Seperti mimpi ngeri apabila melihat Cikgu Fea dalam keadaan begitu. Gerun okey!

“Eh, karipap saya awak habiskan?” Mi merampas bungkusan plastik yang sudah dikosongkan secara tidak berhemah oleh Do. Mukanya tertonjol kekecewaan yang mendalam.

“Saya baru makan sebiji. Dua lagi awak langsaikan. Sungguh tidak berperikemanusiaan!” Kening Mi terkerut-kerut geram. 

Kata-kata yang terlompat dari mulut Mi sedikit pun tidak menimbulkan rasa bersalah pada Do. Malah dengan selamba bungkusan plastik yang dipegang Re pula menjadi mangsa rampasan tangannya.
“Errkkk!” Re yang begitu seronok dan bersungguh-sungguh menikmati cucur badaknya, terpinga-pinga tanpa sempat mengelak atau menyorokkan bungkusan plastiknya daripada Do. Masih berbaki tiga biji cucur badak di dalamnya.
Dengan selamba juga Do memulakan acara memasukkan makanan rampasan itu ke dalam perutnya, seselamba ketika dia merampasnya juga. 

“Mana boleh begini! Kami masih lapar. Awak sudah habiskan makanan kami.” Mi mula protes.

“Betul! Betul!” Dengan sepenuh hati, Re menyokong Mi tanpa berbelah bahagi.

“Amboi! Yang awak berdua tadi setiap seorang habiskan tiga biji karipap saya, ada saya kisah?” Tidak semena-mena Re dan Mi terasa ada sebiji bom ghaib jatuh di atas ubun-ubun mereka. 

“Saya cuma sempat makan dua biji karipap milik peribadi saya tadi. Karipap milik peribadi saya yang laih akhirnya menjadi hak milik awam apabila awak berdua merampasnya daripada saya.” Mata Do terjegil-jegil memandang Mi dan Re silih berganti.

Dengan seia dan sekata, Mi dan Re membuat tayangan gigi masing-masing demi menutup rasa malu dan bersalah. 

“Hai!” Do menonjolkan sengihan macho sambil menyapa seorang gadis comel yang lalu di hadapan mereka. Kuih yang belum sempurna dikunyah, mengintai sedikit dari celahan bibir Do yang tidak tertutup rapat itu. Re dan Mi sudah tidak dipedulikannya lagi.

Re dan Mi spontan melambai-lambai pada gadis yang disapa Do tadi. Mereka masih gigih meneruskan penayangan gigi masing-masing.

“Ada adik tak? Kalau ada, kirim salam pada dia ya?” usik Mi.

“Ada. Tapi kirim salam ini dia tidak hairan. Dia cuma suka ada orang hadiahkan dia coklat atau patung beruang besar.” Gadis comel itu tidak segan-segan membalas.

“Ooo... esok saya belikan untuk dia.” Mi tersengih-sengih.

“Bagus! Tidak lama lagi dia sambut hari lahir yang keenam. Boleh hadiahkan ketika hari lahirnyanya nanti.” Gadis comel itu mula tersengih-sengih. 

Senyuman Mi mula menipis perlahan-lahan. “Err... bela dia elok-elok. Besar nanti saya masuk meminang,” katanya dengan selamba. Kepala otak tiga sahabat itu memang tidak pernah kering idea hendak mengusik sesiapa sahaja.

Gadis comel itu berlalu sambil mencebik menyampah. 

“Eleh... berlagak! Hendak kenakan kita kononnya. Hah, akhirnya terkena balik,” kata Mi sambil terus berjalan beriringan dengan Re, sementara Do berada di belakang mereka.

“Do, selaku ketua kumpulan, apa agaknya aktiviti kita yang awak rancang pada hari ini? Hendak makan tebu di kebun sekolah lagi?” soa Re sambil terus berjalan dengan gaya yang difikirkan kelihatan agak ‘samseng’. Barulah digeruni.

“Hish, saya tidak mahu makan tebu lagi. Saya masih fobia dengan tebu. Disebabkan tebulah saya digelar ‘gajah’ oleh Bad dan konco-konconya. Disebabkan tebu jugalah kita bertiga tertangkap di kebun sekolah,” komen Mi.

“Do? Apa pandangan awak?” Re mengutarakan soalan lagi.
“Do?”
“Do!”   

Re dan Mi saling pandang-memandang apabila panggilan dan pertanyaan mereka tidak berbalas. Seia dan sekata mereka memandang ke belakang. 

“Do?” Kedua-dua pasang mata milik Re dan Mi membulat dengan kebesaran maksima. 

“Do ghaib!” Spontan Re melantunkan vokal yang tinggi. Beberapa pelajar yang lalu-lalang terkejut sebaik sahaja gelombang suara berskala besar yang dihasilkan Re menggetarkan gegendang telinga mereka.

“Sejak bila Do ada ilmu ghaib-ghaib? Mengapa dia tidak turunkan ilmu itu kepada kita?” Mi sudah mula melalut-lalut, meneruskan imaginasi Re yang sengaja dibuat-buat itu demi menarik perhatian pelajar yang lalu-lalang. Sungguh gila glamour!

Kali ini Re dan Mi meliarkan pandangan masing-masing demi mengesan makhluk bernama Do yang tiba-tiba mengghaibkan diri itu.

“Apa yang diintainya di sana?” Kening Mi terkerut-kerut apabila matanya dapat menangkap sosok tubuh milik insan bernama Do itu, berdiri di tepi pintu kelas Dua Kenari. Bibir Mi memuncung menunjukkan arah kepada Re.

Perlahan-lahan kedua-duanya menghampiri Do yang begitu tekun menjalankan aktiviti pengintaian. Tanda soal ghaib besar seolah-olah muncul di atas ubun-ubun masing-masing apabila melihat Do sedikit pun tidak menghiraukan mereka berdua, dan terus tegak terpacak pada koordinatnya.

“Hei!” Tanpa kesopanan dan kesusilaan, Mi sengaja menepuk kuat bahu Do yang asyik-mahsyuk mengintai. Namun tepukan yang kuat bergabung dengan gelombang suara berskala besar yang dihasilkan secara sengaja itu, sedikit pun tidak mengganggu-gugat Do. Seolah-olah dunia ini hanya ada Do seorang. 

Sekali lagi Re dan Mi saling pandang-memandang. Kehairanan jelas tertonjol pada muka masing-masing. Apakah gerangan yang membuatkan Do terkesima dan terpukau sedemikian rupa?
“Mungkinkah ketua kita ini sudah tersampuk dek mana-mana puteri bunian? Ada peluanglah saya hendak mengambil alih tampuk pemerintahan Do.” Bibir Re melebar serta-merta. Spontan dia mengurut-urut dagunya yang mula ditumbuhi tunggul janggut miang. 

“Jangan harap!”

“Erkkk!” Tiba-tiba wabak terperanjat menyerang Re dan Mi apabila Do melontarkan vokalnya dengan mantap buat julung-julung kalinya, sejak membuat aktiviti pengintaian di kelas Dua Kenari itu. Agak mengkagumkan apabila Do yang tadinya langsung tidak bereaksi dengan keadaan sekeliling, mula bertindak balas apabila membabitkan hal yang bersangkut-paut dengan kedudukannya sebagai ketua kumpulan Tiga Doremi. Walaubagaimanapun, matanya tetap tidak teralih daripada terus terfokus ke dalam kelas Dua Kenari.

Perlahan-lahan Re dan Mi mula melancarkan gerakan mencari-cari di mana pandangan mata Do terfokus. Ketika itu waktu rehat, dan di dalam kelas Dua Kenari waktu itu hanya ada tiga orang pelajar. Tidak mungkin Do tergamak hendak menumpukan fokus matanya pada Gopal, budak India kurus keding yang sedang tercari-cari sesuatu di dalam begnya. Mustahil juga Do hendak menatap dengan pandangan yang penuh pesona pada Milah, gadis bersaiz XL, iaitu satu saiz lebih kecil berbanding Cikgu Fea itu. Namun boleh jadi juga Do terpesona dengan cara Milah yang begitu berselera memasukkan makanan ke dalam mulutnya. Re dan Mi menggeleng-geleng. Tidak mungkin!
Bagaikan seia dan sekata juga, Re dan Mi terpandang pada Chong, budak Tionghua berkaca mata tebal dan besar lagi menonjolkan keskemaannya dengan rambut terbelah tengah ini. Ini Melah Melia versi lelaki! Bagai berjanji-janji Re dan Mi sama-sama menggeleng dan mencebir.

Tidak semena-mena, muncul satu makhluk comel berjantina perempuan dari bawah meja. Ketika Re dan Mi membuat pemerhatian peringkat awal tadi, makhluk itu tidak ada. Sekarang tiba-tiba ada pula. Sekarang tiba-tiba Re dan Mi turut dilanda wabak terkesima seperti Do. 

Di dalam kelas Dua Kenari, Tasya baru sahaja menemui pennya yang terjatuh di bawah meja. Sedikit pun dia tidak sedar ada tiga pasang mata yang terkesima memandangnya.
  
*          *          *



Mak Cik Minah termuncung-muncung bibir ke suatu arah. “Dia datang! Dia datang!” katanya sambil melebarkan bibirnya beberapa milimeter.

“Alhamdulillah. Rezeki datang lagi.” Kak Siah selaku tauke kantin meraupkan tangan tanda kesyukuran yang tidak terhingga atas rezeki yang sentiasa murah.

“Cikgu sihat?” Mak Cik Minah sama seperti hari-hari sebelumnya, sentiasa menonjolkan keramahannya yang tiada tolok banding itu.

“Awal-awal pagi tadi saya sudah masuk ke kelas Dua Biru, jadi kesihatan saya berada pada tahap yang kurang memuaskan.” Cikgu Fea mula mencari-cari tempat yang selesa demi meningkatkan lagi seleranya.

“Hari ini ada mi rebus, lontong dan nasi ayam. Cikgu mahu pesan apa?” Kak Siah mula mengambil pesanan. Sihat atau tidak, apabila sudah masuk ke kantin, tentulah hendak makan. Takkan hendak tidur pula?

“Pesan nasi ayam Kak Siah sudahlah. Awak bukan tidak tahu, nasi ayam Kak Siah memang terbaik.” Cikgu Manikam dengan senang hati merekomen untuk Cikgu Fea.

“Eh, mi rebus pun sedap juga. Tengok pinggan saya... licin! Ini pun terasa mahu pesan sepinggan lagi. Tidak puas makan.” Tidak mahu ketinggalan, Cikgu Yani pun sibuk merekomen juga. 

“Emmm...” Cikgu Fea mula dilanda fenomena kebingunan apabila membabitkan makanan. Dia tidak tahu hendak  pilih yang mana kerana memang diketahui menu-menu yang disediakan setiap hari di kantin sekolah itu lazat hingga menjilat kaki. Walaupun kononnya kesihatannya kurang memuaskan, apabila tiba di kantin, selera makannya menggebu-gebu tidak mampu dibendung lagi.

“Macam saya sahaja sudahlah. Nasi lemak biasa sahaja. Pun sedap tak terkata juga.” Tiba giliran Cikgu Maskidul pula yang menambahkan kecelaruan minda Cikgu Fea bagi membuat keputusan.
Kak Siah sudah tersenyum menyaksikan muka Cikgu Fea yang mempamerkan riak-riak kebuntuan yang menyerlah.

“Pesan kesemuanya sekalilah.” Tanpa rasa bersalah, Mak Cik Minah selaku pembantu di kantin itu membuat keputusan bagi pihak Cikgu Fea. Sambil-sambil dia mengelap meja dan mengutip pinggan mangkuk kotor, sambil dia melebarkan telinganya bak satelit mendengar dialog-dialog para guru yang mengadakan aktiviti memasukkan makanan ke perut masing-masing.

“Saya mahu nasi ayam sepinggan. Karipap tiga biji. Pulut udang dua biji. Mi rebus itu tolong bungkuskan dua. Cucur udang bungkuskan lima biji. Kuah kasi asing ya.” Cikgu Fea terdiam sejenak demi memberi peluang kepada akalnya supaya berfikir dengan lebih optima. 

Bibir Kak Siah semakin lama semakin bertambah inci kelebarannya setiap kali Cikgu Fea menyebut dari satu menu ke satu menu yang lain. 

“Nasi ayam dan kuih makan di sini. Mi rebus dan cucur udang makan di rumah bersama-sama Tasya tengah hari nanti. Hmmm... petang?” Cikgu Fea mengerah akalnya supaya lebih pantas berfikir dan mengeluarkan ilham-ilham bernas.

“Err... nasi lemak dua bungkus.” Sesudah berfikir panjang, Cikgu Fea menambahkan lagi pesanannya.
“Lagi?” Senyuman Kak Siah sengaja dilebar-lebarkan beberapa milimeter lagi. Peluang begitu jangan sesekali dilepaskan. Peluang rezeki. Cikgu Fea datang ke kantin itu bersama rezeki yang sentiasa melimpah ruah untuknya. 

“Cikgu pasti semua ini sudah cukup?” Kak Siah sengaja bikin provokasi. Dengan perlahan dan teragak-agak, Cikgu Fea mengangguk. “Eh, anggukan yang tidak meyakinkan sahaja gayanya,” tegur Kak Siah sambil berusaha melebarkan bibirnya selebar yang boleh.

“Hari ini lontong Kak Siah berlaukkan rendang daging. Entahlah, malam tadi Kak Siah tiba-tiba rindu suasana hari raya. Terus Kak Siah siapkan bahan-bahan untuk rendang pagi tadi.” Tanpa disuruh-suruh, Kak Siah memulakan sesi bercerita yang mengisahkan perihal rendang daging yang tiba-tiba memunculkan diri pada hari itu. “Sungguh di luar kebiasaan pula. Tak pernah-pernah Kak Siah masak rendang untuk menu kantin. Emmm... Cikgu Fea mahu cuba rendag Kak Siah?” soalnya. 

Namun Kak Siah terkocoh-kocoh pula menuju ke dapur kantin dan membuka kuali yang menempatkan rendang daging yang sibuk diperkatakannya.

“Alah... ini ada sedikit sahaja lagi yang tinggal. Tidak mengapalah, kalau Cikgu Fea mahu, baki yang tinggal itu lebih kurang semangkuk, Kak Siah kasi empat ringgit sudahlah.” Bersungguh-sungguh sekali Kak Siah melobi.

Aktiviti berkata-kata yang dijalankan oleh Kak Siah itu sedikit sebanyak menyuntik keghairahan Cikgu Fea terhadap makanan, semakin memuncak tinggi. 

“Ya, ya. Boleh! Boleh!” Merasakan ia tawaran yang menarik, akhirnya Cikgu Fea mengangguk-angguk setuju sambil membuat pameran gigi selama beberapa saat. Kak Siah pula semakin seronok meleret-leretkan senyuman apabila sisa rendangnya yang terakhir bakal ‘selamat sejahtera’ di dalam perut Cikgu Fea. Laris rendangnya hari itu. Dia tersenyum puas!

“Minum apa?” Buat kesekian kalinya Kak Siah menyoal.

“Milo ais tabur. Kasi pekat dan lebihkan susu ya.” Cikgu Fea menonjolkan sengihan dan Kak Siah juga membalas sengihan Cikgu Fea dengan seronoknya.

“Seperkara lagi. Tempahan menu untuk mesyuarat esok bagaimana? Ada masalah?” soal Cikgu Fea kepada Kak Siah.

“Tidak ada masalah.” Dengan yakin Kak Siah memberi jaminan.

“Apa menu mesyuarat esok?” soal Cikgu Manikam. Selalunya cetusan-cetusan idea mengenai makan-makan yang dihasilkan dari buah fikiran Cikgu Fea jarang sekali menghampakan.

“Nasi beriani, acar rampai, dalca daging, kari ayam. Kuih tiga jenis. Puding dan buah-buahan.” Dengan gembiranya Cikgu Fea memaklumkan menu yang dipesan daripada Kak Siah untuk hidangan ketika bermesyuarat esok.

“Eh, macam menu kenduri pula.” Menu yang disebutkan Cikgu Fea membuatkan Cikgu Yani terkagum-kagum seketika.

“Apa salahnya, sekali-sekala,” balas Cikgu Fea.  

“Wah, meriahnya makanan. Kalau begini, mesyuarat selalu pun saya suka.” Cikgu Lias terangguk-angguk.

“Oh, itu sudah tentu. Makanan mampu memeriahkan suasana disamping membantu menjana idea yang bernas. Apabila bertenaga, barulah otak cergas dan cerdas.” Begitu yakin sekali Cikgu Fea mengutarakan teorinya.

“Mula-mula hidangkan kuih dan minuman dahulu ya. Selepas habis mesyuarat baru hidang makanan,” pesan Cikgu Fea kepada Kak Siah. “Takut tertidur pula ketika mesyuarat sebab kekenyangan,” katanya lagi.

Cikgu Fea benar-benar datang bersama rezeki! Meleret-leret senyuman Kak Siah.


No comments:

Post a Comment