Thursday, January 19, 2012

Cikgu Paling Mantap! Bab 1 (Part 2)


“Haaa... begitulah kisahnya sampai saya naik pening dibuatnya.” Cikgu Fea akhirnya menyudahkan ceritanya. Kepalanya masih terasa pening. Pening akibat terkejut dengan insiden kemasukkan lipas, dan pening akibat proses pemvakuman kepala yang julung-julung kali dilakukannya. 

Walaubagaimanapun, Cikgu Fea tidak memberitahu keseluruhan cerita. Dia hanya berkisah sehingga Mi mencampak lipas pada Mirza, dan Mirza mengibas lipas itu kepadanya sahaja. Dia tidak pun cerita mengenai lipas itu terbabas masuk ke dalam rambutnya, mengenai proses pemvakuman kepala oleh Mak Cik Leha, juga mengenai menemuan serbuk-serbuk putih yang disyaki sebagai kelemumurnya itu.

“Ooo... begitu.” Cikgu Yani tergigil-gigil apabila membayangkan lipas berjalan-jalan pada lehernya. 

“Sekiranya saya yang hadapi keadaan itu, mungkin pengsan terus,” ulasnya lagi.

“Macam-macam hal.” Gumam Cikgu Lias sambil menggentel-gentel tahi lalat besar yang berjiran dengan hidungnya itu.

*          *          *

“Bagaimana sekarang?” Kilang air mata Melah Melia sudah tidak mampu dikawal lagi. Berderai-derai air matanya jatuh membasahi kertas ujian yang diterimanya sebelum rehat tadi. Hanya enam puluh peratus?

“Sabarlah. Markah saya lebih teruk. Lima puluh peratus sahaja.” Mirza memulakan sesi pujukan. Risau pula dia kerana Melah Melia tidak mahu makan. Takut pula sekiranya rakannya itu pengsan atau mengalami tekanan perasaan. Melah Melia memang pentingkan kecemerlangan dalam pelajaran. 

“Markah saya lagi teruk. Tiga puluh lima markah!” Tiba-tiba Rinn memunculkan diri di situ tanpa salam.

“Kur semangat! Waalaikumsalam,” sindir Mirza. Tangannya sengaja dilonglaikan dan dengan lemah-gemalai mengusap-usap dada, lagak orang terperanjat.

“Hmmm....” Rinn mencebik, namun tanpa dipelawa dia duduk di sebelah Melah Melia. 

“Ayah saya sudah janji, sekiranya saya berjaya dengan cemerlang pada peperiksaan yang akan datang, saya akan kembali bersekolah di sekolah lama. Sekarang bagaimana?” Melah Melia tersedu-sedu.

“Saya tidak mahu pindah ke mana-mana kelas atau sekolah lain. Saya mahu kelas sekarang sebab ada Rezza dan Rayyan yang kacak. Hihihi.” Rinn tergelak miang. Aksinya yang gedik itu cukup meloyakan Mirza. 

“Perempuan!” Bibir Mirza tercebir dan mimik mukanya menonjolkan tahap kemenyampahan yang tinggi pada Rinn. 

“Saya pun tidak harap hendak pindah ke mana-mana, sebab memang tidak ada peluang. Keluarga saya sengaja hantar saya ke kelas Dua Biru disebabkan mahu saya jadi ‘keras’. Mereka malu agaknya sebab saya lemah-lembut begini.” Muka Mirza tiba-tiba mempamerkan riak-riak sedih. 

“Walaubagaimanapun, saya juga mahu cemerlang dalam peperiksaan,” gumamnya.

“Apa kita hendak buat?” soal Melah Melia sambil mengusap air matanya.

“Entah!” Mirza dan Rinn bergabung suara menjawab.


No comments:

Post a Comment